Uncategorized

Wat als klanten niet betalen?

Wat als je een klant hebt die een bestelling heeft gedaan maar vervolgens niet afrekent. Je hebt alles al geprobeerd. Je hebt mailtjes gestuurd, gebeld en aanmaningen gestuurd. Je hoort niets meer van de klant en niet helpt. Wat moet je doen als je het idee hebt dat je op geen enkele mogelijkheid je geld meer lijkt terug te krijgen van deze klant? Er zijn een aantal stappen die je moet doorlopen voordat je drastischere maatregelen kan nemen. Als je een deurwaarder inschakelen wil is het van belang dat je al deze stappen gedaan hebt. In dit artikel zetten wij deze stappen voor je op een rijtje zodat je een duidelijk overzicht hebt.

Alle stappen op een rijtje:

Allereerst is het natuurlijk van belang dat je nakijkt of alles helemaal klopt. De facturering, de betalingsgegevens en de betalingstermijn zijn belangrijke gegevens om na te kijken. Als je dit nagegaan bent kan je je klant eens gaan bellen om na te vragen waarom het betalen niet lukt. De volgende stap is het sturen van een betalingsherinnering. Hierin vermeld je dat de betalingstermijn verlopen is en dat je wettelijke rente in rekening gaat brengen als de klant niet alsnog betaalt. Als je al deze stappen hebt doorlopen is het mogelijk om een aanmaning te sturen. Wanneer de klant na al deze stappen nog steeds niet heeft betaald kan je incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen.

Toch nog verdere stappen nemen?

Als de klant nog niet heeft betaald na al deze stappen dan is het tijd om verdere stappen te nemen. Je kan een deurwaarder inschakelen als het nog steeds niet is gelukt om de klant de openstaande factuur te laten betalen. De deurwaarder kan dwangmiddelen gebruiken en een gerechtelijke procedure starten om de klant te laten betalen. Zorg wel dat je alle stappen goed doorlopen hebt voordat je de deurwaarder inschakelt.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.