Doe het zelf

Hoe onderhoud je een compressor

Onderhoud aan de compressor, hoe doe je dat? Er zijn verschillende compressoren en dat betekent dat deze compressoren ook verschillend zijn in onderhoud. De één vergt nu eenmaal meer dan de ander. Airpress heeft het voor jou op een rij gezet wat belangrijk is qua onderhoud voor de compressor en de schroefcompressor.

Onderhoud aan de compressor en schroefcompressor is ontzettend belangrijk om jouw compressor in top conditie te houden. De prestaties van een schone en net onderhouden compressor zijn veel beter dan bij een compressor die niet goed onderhouden wordt. Het zorgt voor een langere levensduur. Het is compressor afhankelijk hoeveel onderhoud er nodig is.

Alle compressoren hebben drie onderhoudspunten gemeen. Het is belangrijk om elk jaar de luchtfilters te vervangen en je moet regelmatig het condenswater aftappen uit het drukvat. Het derde onderhoudspunt zijn de schroeven. Wanneer de compressor de eerste 50 uur er op heeft zitten qua draaien moet je controleren of de schroeven nog vastzitten. Door de trillingen kunnen schroeven loskomen wat tot nare situaties kan leiden. Daarna is het om de 500 uur, zodat je zeker weet dat de compressor goed in elkaar blijft zitten.

Onderhoud van oliecompressoren

Bij olie compressoren moet je ook goed om het olie denken. Vul olie regelmatig bij, want olie mag namelijk niet onder het minimum komen om beschadiging te voorkomen. De hoeveelheid olie in de compressor controleer je met het peilstok of het oliekijkglas. Ieder jaar of na het aantal bedrijfsuren dien je de olie te vervangen. Op iedere olie compressor zit een aftapkraan waarmee je eenvoudig de olie uit het carter kunt laten stromen. Heb je een benzine motor? Denk dan ook om de brandstof, deze mag niet vervuilen. Net als bij olie kan dit tot verstopping lijden.

Heb je een V-snaar en koelribben compressor? Denk er dan ook om dat de koelribben altijd schoon zijn. Stof zorgt er juist voor dat het vliegwiel minder koelte genereert, wat weer leidt tot mindere kwaliteit van de perslucht. De V-snaar, ook aandrijfriem genoemd, moet je regelmatig controleren of deze nog op spanning is. Is er geen spanning meer of zitten er scheuren in, vervang dan direct de aandrijfriem.

De schroefcompressor heeft ook onderhoud nodig. Bepaald onderhoud kun je zelf uitvoeren, maar er is ook onderhoud wat alleen de Airpress servicemonteur kan uitvoeren. Onderhoud wat jezelf kan uitvoeren is olie controleren en eventueel bijvullen, condenswater aftappen en de luchtinlaten van de schroefcompressor vrijhouden van stof.

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.